Coș: 0.00
0

Nation Branding in Post-Communist Romania. A semiotic approach

Autor: Bianca-Florentina Cheregi

ISBN: 978-973-711-589-8

An apariție: 2018

Nr. pagini: 326

Format: 13,5 x 23,5 cm

Prefață: Camelia Beciu

Limbă: Engleza

Domeniu: Mass-media

Colecție: Cursuri universitare


Formate disponibile

”Does Romania need a country brand?” is the headline of an article published in 2010 in ziare.com, one of the most read Romanian news portal. The country image and the debates on nation branding are permanent agenda themes in Romania, especially after the fall of the communist regime in 1989. In this context, the present volume proposes an analysis of media discourses on Romania’s country image in different situations, some of them explicit (nation branding as a public problem), and some implicit (labor migration in the European Union).
___________________________________________________________________________________________________________________________

„Are nevoie România de un brand de țară?”, se întreabă un jurnalist într-un articol publicat în 2010 pe portalul de știri ziare.com. Tema imaginii de țară, precum și dezbaterea acesteia din perspectiva branding-ului național sunt teme de agendă permanentă în România, mai ales după prăbușirea regimurilor comuniste în 1989. În acest context, volumul de față propune o analiză a discursului mediatic pe tema imaginii de țară în diferite situații, unele explicite (nation branding ca problemă publică), altele implicite (migrația forței de muncă în Uniunea Europeană).

BIANCA-FLORENTINA CHEREGI is assistent lecturer at the College of Communication and Public Relations, National University of Political Science and Public Administration, and program coordonator of MA in Brand Management and Corporate Communication. She has a PhD in Communication Science, and her areas of interest include nation branding, country image, migration, multimodal analysis, and aspects of visual semiotics in the digital era.

Recent research projects focus on the role of mass-media as a civic agent in initiating interactive media campaigns on Romanian migration. She is currently a ”Spiru Haret” fellow and a member of Communication, Discourse, Public Issues Lab (CoDiPo), affiliated to the Center of Research in Communication.
_____________________________________________________________________________________________________________________________

BIANCA-FLORENTINA CHEREGI este asistent universitar doctor la Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA și coordonator al Masteratului de Brand Management și Comunicare Corporatistă. Are un doctorat în Științele Comunicării, iar domeniile sale de interes academic includ brandingul național, imaginea de țară, migrația, analiza multimodală, dar și aspecte legate de semiotica vizuală în era digitală.

Proiectele recente de cercetare urmăresc urmăresc rolul mass-media ca agent civic în inițierea unor campanii interactive pe tema migrației românilor. Este totodată bursier Spiru Haret și membră a laboratorului Comunicare, Discurs, Probleme Publice (CoDiPo), afiliat Centrului de Cercetare în Comunicare.

It is the undeniable merit of this volume to bring forward recurrent debates on the country image issue in the Romanian public sphere. In an extensive research, Bianca-Florentina Cheregi shows how the country image has become an intensely debated theme in the Romanian public space, being also a dominant frame in discussing other themes and/or public problems such as labor migration. To this end, the study takes a triple perspective: governmental campaigns to promote the country image, media discourses on nation branding and practices of interpretation, the country image as a frame for the public issue of migration. Overall, the book equally addresses academic and broad audiences, targeting all those interested in the problem of identity, in relation to the mediated public sphere. – Professor Camelia BECIU, PhD

– an original volume, analyzing nation branding as a public issue, in the specific context of post-communist Romania;
– a semiotic analysis, focusing on cultural and social semiotics to investigate how is the symbolic universe of Romania constructed;
– an integrative approach, based on different types of discourses and communication situations;
– a volume showing the dynamics of public debates around Romania’s country image after 1989;
– a useful book for all those interested in the study of nation branding, addressing to professors and students as well.
___________________________________________________________________________________________________________________________

„Are nevoie România de un brand de țară?”, se întreabă un jurnalist într-un articol publicat în 2010 pe portalul de știri ziare.com. Tema imaginii de țară, precum și dezbaterea acesteia din perspectiva branding-ului național sunt teme de agendă permanentă în România, mai ales după prăbușirea regimurilor comuniste în 1989. În acest context, volumul de față propune o analiză a discursului mediatic pe tema imaginii de țară în diferite situații, unele explicite (nation branding ca problemă publică), altele implicite (migrația forței de muncă în Uniunea Europeană).

– o lucrare originală, ce abordează tema brandingului național ca problemă publică, în contextul specific al României post-comuniste;
– o analiză semiotică, ce se axează pe semioticile culturale și sociale, pentru a investiga felul în care este construit universul simbolic al României;
– o abordare integratoare, bazată pe situații diferite de comunicare și mai multe tipuri de discursuri;
– o lucrare ce evidențiază dinamica dezbaterilor publice pe tema imaginii de țară după 1989;
– o lucrare utilă, atât pentru specialiști interesați de studiul brandingului național, cât și pentru profesori și studenți.



Recomandări:

Închide preview